February 10, 2011

Tak Paham


Assalamualaikum . . .

Susah kan, kalau orang da biasa kita beri dengan kesempurnaan, tiba masa kita secara tak sengaja melakukan kesilapan, or tersalah cakap, diorang akan bulat2 muniding jari ke arah kita. Semua benda yang elok pasal kita diorang dah tak hengat da, yang diorang nampak, kita ni lah yang jahat, yang salah, dan menyusahkan. Masa tu, kalau tak kenal kita pown diorang suka sangat2. Biasa, normal. Macam ni la manusia Susah nak jumpa yang bila orang terbuat salah akan terus maafkan, susah sangat2 nak jumpa. Kalau ada pown, semuanya yang senang di tindas, mengalah, mengalah, mengalah, sudahnya, yang mengalah jugak yang di persalahkan. 
Adilkan? Sungguh adil. Ilmu belajar melangit, tapi pemikiran tak setanding ilmu yang di belajar tu, tahu cakap je, sebab? takut nanti orang cakap apa pulak kalau tak reti nak membalas. Bukannya nak ambil apa yang kita tak tahu tu, masukkan dalam ram otak, jadikan tambahan ilmu, hurm.... 
Sedih, sungguh sedih. Kan best kalau semua orang paham apa itu 'ukhuwah' yang sebenar. Tak de la kesalafahaman, dan terlampau nak kesempurnaan terjadi. Semua orang happy. Semua orang bersikap pemaaf. :)
Tapi nak wat cam mana, "Tiada bumi yang tak ditimpa hujan" kn?
Terima je mehnah yang ALLAH beri ni, mungkin ade hikmah disebaliknya. Siapa tahu...:) 
"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" (Surah Al-Insyirah)
beserah saja pada ALLAH...:)
Tata, Assalamualaikum. . .  

No comments:

Post a Comment